Tijd is waardevol en in het onderwijs is het belangrijk dat de tijd die aan leerlingen wordt besteed, efficiënt en effectief is. Onderwijstijd verspillen is een probleem dat vaak voorkomt en uiteindelijk kan leiden tot een lagere kwaliteit van het onderwijs. In dit blog bespreken we enkele manieren om verspilling van onderwijstijd te voorkomen en ervoor te zorgen dat de tijd die aan leerlingen wordt besteed, optimaal benut wordt.
Maak een planning
Een goede planning is het halve werk en helpt om onderwijstijd te maximaliseren. Docenten kunnen vooraf vaststellen wat ze willen bereiken binnen een lesperiode en hoe ze dat willen aanpakken. Deze planning kan worden gedeeld met leerlingen, zodat zij weten wat ze kunnen verwachten en zich hierop kunnen voorbereiden. Door een planning te hanteren, kan ook de tijd beter worden bewaakt en kan de lesstof beter worden verdeeld over de lesperiode.
Houd rekening met verschillende leerstijlen
Niet alle leerlingen leren op dezelfde manier en daarom is het belangrijk om rekening te houden met de verschillende leerstijlen. Sommige leerlingen leren beter door te horen, anderen door te zien en weer anderen door te doen. Door af te wisselen met verschillende werkvormen en uitlegmethoden, kan de aandacht van alle leerlingen worden vastgehouden en wordt voorkomen dat de aandacht verslapt.
Maak gebruik van technologie
Technologische hulpmiddelen zoals presentatie tools, interactieve whiteboards en www.stichting-leerkracht.nl kunnen worden ingezet om onderwijstijd te maximaliseren. Deze hulpmiddelen kunnen helpen om de aandacht van de leerlingen te richten op de lesstof en kunnen het leren ook interessanter en interactiever maken. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld worden uitgenodigd om deel te nemen aan een online quiz of zelf een presentatie te maken over een bepaald onderwerp.
Vermijd afleiding
Afleiding kan leiden tot verspilling van onderwijstijd. Door afleidende elementen uit de klas te verwijderen, kan de aandacht van de leerlingen beter worden vastgehouden. Docenten kunnen overwegen om mobiele telefoons, tablets en andere elektronische apparaten te verbieden tijdens de les. Ook de inrichting en indeling van de klas kan worden aangepast om afleiding te verminderen.
Zorg voor een positieve sfeer
Een positieve sfeer in de klas kan helpen om onderwijstijd te maximaliseren. Door een goede sfeer te creëren, kunnen leerlingen betrokken blijven bij de les en kan hun motivatie om te leren worden verhoogd. Docenten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een creatieve benadering van de lesstof om leerlingen te stimuleren of kunnen ruimte maken voor persoonlijke inbreng van leerlingen.
Conclusie
Onderwijstijd is waardevol en door verspilling ervan te voorkomen, kan de kwaliteit van het onderwijs worden verbeterd. Het creëren van een goede planning, het rekening houden met verschillende leerstijlen, het gebruik van technologie, het vermijden van afleiding en het zorgen voor een positieve sfeer zijn enkele manieren om onderwijstijd optimaal te benutten. Door deze tips toe te passen, kunnen docenten ervoor zorgen dat de tijd die aan leerlingen wordt besteed effectief en efficiënt is.